방문자수
320
7,231
34,214
<진실과 공감>은 10·19사건 및 국가범죄, 여수와 순천 등 지역의 역사, 문학예술, 제도의 변천과 관련한 소재 및 주제로 문학·법학·정치학·경제학·사회학 및 인접분야에 관한 담론을 활성화하기 위한 전문 학술지입니다.
ISSN 2982-6810
『진실과 공감』 제3호 2024년 10월
(특별논문) ‘여순특별법’ 2년 평가와 개정 방향 / 임송본
|국문 초록|
2021년 7월 20일 ‘여순특별법’이 제정되고 ‘여순위원회’와 실무위원회 가 출범한 지 벌써 3년이 되었다. 어느 정도 성과가 있긴 했지만, 여순사 건의 진상규명과 명예회복은 여러 이유로 제대로 이루어지지 않고 있다. 무엇보다 특별법 제정 당시와 현재의 정치지형의 변동상황에서 여순특별 법의 개정을 본격적으로 논의해야 할 필요성이 제기되고 있다.
여순특별법은 부분 개정보다는 전면적인 개정을 해야 한다. 희생자(유 족) 신고와 진상규명 조사 기간은 실제로 조사가 마무리 될 때까지로 연장 해야 한다. 그리고 책임감 있고 연속성 있는 진상조사가 이루어질 수 있도 록 여순위원회 및 실무위원회에 일정 자격을 갖춘 상임위원을 두어야 한 다. 또, 실무위원장(전라남도 지사)의 권한을 강화하여 실무위원장도 직 권조사를 결정하고 실무위원회가 직권조사를 할 수 있도록 규정할 필요가 있다. 진상규명 과정에서 확인된 희생자는 별도 신고 없어도 직권으로 희 생자로 결정할 수 있도록 한다. 이와 함께 시행령에 나오는 ‘보고서작성기 획단’의 설치조항을 특별법에서 넣어야 하고, 기획단의 구성과 역할에 대 해 특별법에 명시해야 한다. 그리고 진상조사보고서작성 완료시점을 연 장해야 한다. 법개정 못지않게 ‘법대로 하라’고 정부에 강력히 요구해야 한다. 특히 국회는 ‘시행령’이 제정되었는지 점검하고 어긋나는 부분이 있 으면 시정을 요구해야 한다. 지역에서도 ‘조례’에 특별법의 내용이 제대로 반영되었는지 꼼꼼하게 분석해서 법이 제대로 시행될 수 있도록 모두가 관심을 가져야 한다.
끝으로 여순위원회가 조속한 진상조사와 희생자 결정 등이 이루어질 수 있도록 국회의 적극적인 관리·감독이 필요하다. 여순위원회가 제대로 일을 할 수 있도록 인력을 충원하고 독립적인 위원회가 되도록 환경을 조 성해줘야 한다. 그리고 유족, 지자체, 시민사회 모두가 한목소리로 진상 규명과 명예회복을 요구해야 하고, 지역 정치권과 여순위원회, 실무위원 회의 활동을 감시하고 올바른 방향으로 나가도록 견제해야 한다. 그러기 위해서는 우선 법적 토대를 굳건하게 바로잡는 것이 중요하다. 그것이 바 로 특별법을 개정해야 하는 이유이다.
주제어 : 여순10·19, 여순특별법, 여순위원회, 실무위원회, 제주4·3특별법
Abstract
‘Yeosun Special Act’ 2-year evaluation and revision direction
Yim, Song-bon Yeosun 10·19 Pan-National Solidarity(hak1000@hanmail.net)
It has already been three years since the enactment of the ‘Yeosun Special Act’ on July 20, 2021 and the launch of the ‘Yeosun Committee’ and the working committee. Although there have been some achievements, the truth-finding and restoration of honor of the Yeosun Incident have not been properly carried out for various reasons. Above all, the necessity of discussing the revision of the Yeosun Special Act in earnest has been raised in light of the changing political landscape at the time of the enactment of the special act and the current situation.
The Yeosun Special Act should be comprehensively revised rather than partially revised. The reporting period for victims (surviving families) and the investigation period for the truth-finding should be extended until the investigation is actually completed. In addition, the Yeosun Committee and the working committee should have standing members with certain qualifications so that a responsible and continuous truth-finding investigation can be conducted. In addition, the authority of the working committee chairperson (Governor of Jeollanam-do) should be strengthened so that the working committee chairperson can also decide on an ex officio investigation and the working committee can conduct an ex officio investigation. Victims identified during the truth- finding process can be determined as victims ex officio without a separate report. In addition, the provisions for the establishment of the ‘Report Preparation Planning Group’ in the enforcement decree should be included in the special law, and the composition and role of the planning group should be specified in the special law. In addition, the deadline for completing the fact-finding report should be extended. Just as much as the revision of the law, we should strongly demand that the government ‘do it according to the law.’ In particular, the National Assembly should check whether the ‘Enforcement Decree’ has been enacted and demand correction if there are any discrepancies. In the region, everyone should take an interest in thoroughly analyzing whether the contents of the special law are properly reflected in the ‘ordinance’ so that the law can be properly implemented.
Lastly, the National Assembly needs to actively manage and supervise the Yeosun Committee so that it can conduct a speedy fact-finding investigation and determine the victims. It is necessary to supplement the personnel so that the Yeosun Committee can do its job properly and create an environment where it can become an independent committee. In addition, the bereaved families, local governments, and civil society should all speak with one voice to demand the investigation of the truth and restoration of honor, and the activities of the local political circles, the Yeosun Committee, and the working committee should be monitored and checked so that they move in the right direction. To do so, it is important to first firmly establish the legal foundation. That is why the special law must be revised.
Key words : Yeosun 10·19(incident), Yeosun Special Act, Yeosun Committee, Working Committee, Jeju 4.3 Special Act
Copyright © 순천대학교 10.19 연구소. All rights reserved.
0개 댓글