방문자수
318
7,229
34,212
<진실과 공감>은 10·19사건 및 국가범죄, 여수와 순천 등 지역의 역사, 문학예술, 제도의 변천과 관련한 소재 및 주제로 문학·법학·정치학·경제학·사회학 및 인접분야에 관한 담론을 활성화하기 위한 전문 학술지입니다.
ISSN 2982-6810
『진실과 공감』 제2호 2023년 12월
(일반논문) 광주여성영화제의 지역 네트워크 구축 / 정지윤
|국문 초록|
1960년대 여성들의 성평등 의식이 고조되며 활발해진 여성운동의 흐 름을 타고 1971년 독일에서 최초 여성영화제가 발족했다. 이후 전 세계적 으로 확대된 여성영화제는 관객들에게 여성영화인의 영화를 소개하는 한 편 영화를 매개로 여성이 공감할 수 있는 사회적 의제를 생산했다.
전 세계적인 여성영화제의 흐름을 이어받아 광주여성영화제는 2010 년 첫 개최하여 2023년 14회에 이르고 있다. 여성영화제로서는 후발주자 에 속하지만, 성과와 규모로는 국내 여성영화제 중 최고 수준에 달한다. 따라서 본 논문에서는 지역 내 네트워크 형성을 중심으로 광주여성영화제 의 특장점을 분석하고자 했다.
그리하여 광주여성영화제의 차별점을 다음과 같이 정리할 수 있었다. 처음으로는 여성영화인의 발굴과 육성에 힘썼다는 점이다. 광주여성
영화제는 여성의 이야기가 부족하다는 문제의식을 꾸준히 발전시켜왔다. 2013년 인터뷰집 『그녀를 만나다』를 통해 지역 내 여성영화인을 만나며 여성영화 제작에 대한 고민을 공유했다. 이를 토대로 여성영화 제작지원 과 경쟁프로그램 도입을 통해 광주여성영화 제작을 활성화했다.
다음으로는 다양한 프로그램을 개발하여 지역여성영화제로서의 입지 를 굳혔다는 점이다. 관객과의 대화를 중점으로 하여 여성영화제로서의 성격을 강화하였고, 지역사회의 현안에 맞추어 사회문제를 공론화했다. 한편으로는 심화한 지역민의 요구를 수용하기 위해 교육 프로그램을 기획 하여 운영하였다. 뿐만 아니라, ‘온라인 상영관’을 지역 최초로 도입하여 전국을 대상으로 광주가 제작한 영화를 선보였다.
마지막으로는 지역사회와의 긴밀한 의사소통 구조를 확보함으로써 영 화제의 외연을 넓혔다는 점이다. 광주여성영화제는 지역단체와의 교류를 위해 상영회를 정기적으로 기획했다. 더 나아가 광주여성영화제는 지역 사회만의 공통된 고민들을 공유하고 네트워크를 견고히 하여 지역에서 여 성영화가 활성화되도록 했다.
이처럼 광주여성영화제는 내실 있는 지역 기반의 모범적인 영화제로 자리 잡아가고 있다. 그리고 광주여성영화제는 선두적인 활동으로 지역 에서 독립적으로 지역성을 전달하고 있다. 또한, 공공의 지역 축제로서 지역사회의 협동체계 형성을 통해 지역의 활성화를 이루고 있다.
주제어 : 지역, 여성, 여성영화, 지역사회 네트워크, 지역여성영화제
Abstract
Establishment of Local Network of Gwangju Women’s Film Festival
Jeong, Ji-yun Chonnam national university(jyapril420@gmail.com)
The first women’s film festival was launched in Germany in 1971 following the trend of the women’s movement that became more active as women’s gender equality consciousness rose in the 1960s. Since then, the expanded women’s film festival has introduced female filmmakers to audiences, while producing a social agenda that women can sympathize with through films.
Following the trend of the global women’s film festival, the Gwangju Women’s Film Festival was first held in 2010 and is reaching its 14th event in 2023. It is a latecomer as a women’s film festival, but it is the highest among domestic women’s film festivals in terms of performance and scale. Therefore, this paper attempted to analyze the features of the Gwangju Women’s Film Festival, focusing on the formation of networks in the region.
Thus, the differences of the Gwangju Women’s Film Festival could be summarized as follows.
For the first time, I worked hard to discover and foster female filmmakers. The Gwangju Women’s Film Festival has steadily developed a sense of the problem of the lack of women’s stories. Through the 2013 interview book 『 Meet Her 』, they shed light on the appearance of female filmmakers in the region and shared their concerns with them. And based on this, the Gwangju Women’s Film Festival practiced producing female films for three years from 2016. Furthermore, directors Kim So-young and Heo Ji-eun were discovered and helped with their activities. Based on these achievements, it also raised the status of the festival by introducing competitive programs, which are rare for local women’s film festivals.
Next, various programs were developed to solidify its position as a local women’s film festival. Focusing on dialogue with the audience, the character of a women’s film festival was strengthened, and social issues were publicized according to the issues of the local community. On the one hand, an educational program was planned and operated to accommodate the needs of the local people. Feminist Film Humanities Walk and Cine Femi Club helped to broaden the awareness of gender equality through films to local people during the period other than the festival. In addition, it introduced the ‘online theater’ for the first time in the region and introduced films produced by Gwangju for the whole country.
Lastly, it expanded the scope of the festival by securing a close communication structure with the local community. Gwangju Women’s Film Festival regularly planned screenings for exchanges with local organizations. Damurak Theater, a permanent theater at the Gwangju Women’s Film Festival, played a role in enhancing the accessibility of local communities to watch movies. It also solidified its status as a representative women’s film festival both inside and outside the region by leading the network between local women’s film festivals across the country. On the one hand, it highlighted the activities of female filmmakers in other regions and created a place for exchanges with local female filmmakers. Furthermore, the Gwangju Women’s Film Festival shared common concerns unique to the local community and strengthened the network so that female films were activated in the region.
As such, the Gwangju Women’s Film Festival is becoming an exemplary film festival based on a solid region. In addition, the Gwangju Women’s Film Festival is a leading activity and conveys locality independently from the region. In addition, as a public local festival, the region is revitalized by forming a cooperative system of the local community.
Key words : Local, Woman, Woman Film, local Community Network, local Women’s Film Festival
Copyright © 순천대학교 10.19 연구소. All rights reserved.
0개 댓글